Uit het dagboek van een interim-manager – Onzekerheid als zekerheid

15 april 2020

Books pile mockup

Interim-manager Carl Lodewyckx geeft met u gedurende een aantal dagen een inkijk in zijn dagboek. Wat leeft er op de werkvloer? Hoe ermee omgaan tijdens de crisis? Wat ná de corona-crisis? …Via “dagboekfragmenten” kan u het reilen en zeilen van een interim-manager mee beleven tijdens de corona-pandemie.

Interim-management: onzekerheid als zekerheid

Carl Lodewyckx: “Soms denk ik dat onzekerheid onterecht een slechte reputatie heeft. Zeker vandaag. In deze coronatijden is waakzaamheid immers geboden. Altijd en overal. Heel wat zekerheden zijn weggevallen. Dat maakt dat leidinggevenden, verpleegkundigen, zorgkundigen en andere medewerkers in de zorg voortdurend op zoek zijn naar manieren om met die nieuwe, alomtegenwoordige onzekerheid om te gaan.”

Creatieve oplossingen

“Ik merk dat er in heel wat woonzorgcentra en ziekenhuizen een ongelofelijke organisatorische creativiteit aan het opborrelen is. Er wordt gezocht naar creatieve oplossingen om toch te kunnen vergaderen, maar heel efficiënt. Om toch goede, gedragen afspraken te maken over communicatielijnen, maar zonder omwegen, gewoon to-the-point. Om ongemakkelijke scenario’s – een plotse corona-uitbraak in het woonzorgcentrum – bespreekbaar te maken, maar daarbij ook oog te hebben voor de angsten en bezorgdheden van de medewerkers.”

Sleutelpositie

“De rol van de hoofdverpleegkundigen is daarbij van kapitaal belang. Dat kan ik niet genoeg benadrukken. Zij vormen immers heel vaak de onmisbare schakel tussen management en werkvloer. Nu meer dan ooit. Zij coördineren de dagelijkse werking, zij implementeren de veiligheidsmaatregelen, zij motiveren medewerkers én ondersteunen leidinggevenden, … Mag ik dat een sleutelpositie noemen?”

Heb je zelf tips, een best practice dat je wil delen of vragen voor ons? Neem dan gerust contact met ons op.